الأحد، 10 يناير 2010

1_ حلم ماسح أحذية

أحلام ماسح أحذية
أثناء عودتي لمنزلي فى الرابعة فجرا لفت نظرى ماسح أحذية يجلس على باب قهوة تحت منزلى مازال يعمل بنشاط وكأننا فى العاشرة صباحا. ما أن راني ادخل القهوة حتى أسرع نحوى .. تمسح يا بيه. طلبت له شاى ودعوته لهذا الحوار.
_ ياريت نتعرف ؟
* اسمى عادل من بنى مزار فى المنيا
_ معاك شهادة ؟
* دبلوم زراعة مجموع كبير
_ وليه ما دخلتش جامعة ؟
· مارضتش اتعب أبويا فى المصاريف اكتر من كدا دا يا دويك عندنا فدان إلا ربع وحمار وجاموسة على سبع أنفار يعنى كل واحد أربع قراريط واقل من ربع الحمار والجاموسة مش كدا وبس دأنا أتجوزت بتمن قيراطين من نصيبى ومراتى بيصرف عليها أهلي علشان بتخدمهم وأنا بسافر لها كل شهر أو شهرين
_ وجيت مصر أمتي ؟
* من ست شهور
_ واستغلت إيه؟
* حاجات كتير فى سوبر ماركى (هكذا نطقها ) ومحل أحذية وامن بس كل شغله يطردوني
_ ليه ؟
· علشان نفسى أبقى مدير
_ فى إيه ؟
· فى قرية سياحية أو حتى على مصر كلها حا خليها أحسن من وحا كون رئيس أحسن من حسنى مبارك.
_ لو بقيت رئيس أول حاجة تعملها إيه ؟
· أجيب عقود شغل لكل الشباب ودهالهم بالتقسيط على قدهم علشان يجيبوا خير للبلد
_ وتانى حاجة ؟
· أخلى الحكومة تبطل مسك فى البياعين اللى فى الشارع بس أخليهم يبيعوا على جنب الرصيف علشان يسيبو طريق للناس ونفتح باب الوظايف وكله ياكل عيش ونصدر اللى يفيض من القمح والدرة للدول بأسعار غالية.
_ وفلوس بيع القمح والدرة تعمل بيها إيه ؟
· أوظف الغلابة
_ ومين يضمن انك لو بقيت رئيس تنفذ الكلام دا ما كلهم قالوا كدا ؟
· أنا عارف ان المسئولية صعبة لكن أنا قدها وقدود لأننا بحب الخير للناس وصدرى مفتوح ليهم يعنى مش رئيس وخلاص.
_ طيب مش حا تعمل لنفسك حاجة وأنت رئيس ؟
* لأ أزاي حا جيب سواق يلف بى علشان أصلح الشوارع والمصانع والجوامع والكنايس وحا شغل سكرتيرة حلوة عندي ( يضحك وهو يهتز ثم ينظر لصندوق مسح الأحذية وكأنه يعيده لواقعه القاسى ويكمل بنبرة صوت مغموسة الم ) أنت عارف يا أستاذ دايما مراتى تقولى بلاش تحلم وبص تحت رجليك.
_أنت حابب شغلتك يا عادل ؟
· والله حبيت مسح الجزم بعد ما واحد ابن حلال علمهالى من اسبوعين وحوشت سبعين جنيه واشتريت صندوق مستعمل وبعدين أنا بيضته ووضبته زى ما أنت شايف كدا.
_ ودخلك بيكفيك ؟
· الحمد الله بطلع بتلاتين وربعين جنيه وساعات تضرب وأجيب خمسين جنيه .
_ وتعمل بيهم أية ؟
· بدفع إيجار خمسين جنيه فى اوضة معاى فيها ثلاثة من بلدنا وباكل وشرب وحوشت مية وخمسين جنيه.
_ فين ؟
· مش فى البنك أنا شايلهم فى دفتر توفير.
_ ليه ؟
· علشان الشيخ قال ان البنك حرام.
_ وح تعمل إيه بالمبلغ دا ؟
· سايبه للزمن وح كمل عليه مش يمكن يجينى عيال ومراتى أمانة معايا والعيشة عمالة تغلى تعرف يا بيه أول علامات يوم القيامة إيه ... الغلا يعنى أنا حاسس أن القيامة ح تقوم .
_ ايه اكتر حاجة بتفرحك فى الدنيا ؟
* أفلام عادل إمام ونفسى أقابله يمكن يشغلنى مدير قرية سياحية أو رئيس مصر وأسيب الشغلة دى .
_ حد عارف فى البلد عندك انك بتمسح أحذية ؟
· زمايلى قالوا لبويا ومراتى بس أنا كذبت عليهم وقلتلهم انى شغال فى محل.
_ ليه مش شغله شريفة ؟
· أيوه بس أبويا قالى إنها شغلة عواطليه مع أنى بكسب وحر نفسى .
_ وبعد كلامهم ممكن تسبها ؟
* اسيب إيه يا بيه أنا هنا بعيد عن اهلى والبلد اللى أنت غريب فيها شلح وأجرى
_ كام مرة الشرطة مسكتك ؟
· تلات مرات وكل مرة يكشفوا على سوابقى يلاقونى نضيف يسبونى .
_ حد ضربك ؟
· لأ وأخر مرة كنت لبس الجاكت الحلو دا ( يشاور على جاكته الممزق ) وقلت للظابط أنا باين على ابن ناس يرضيك ترمنى مع المقاطيع فى الحجز قام ضحك ومشاني.
_ يعنى الحكومة حلوة ؟
· حرميه ووكلنها هما والأغنيا وبيدسوا على رقبة الفقير فى الطين ومش عارف الريس عارف ولا بيلعبوا من ورى ظهره بس على فكرة واحد قالى انه عارف.. صدقنى يا أستاذ ساعة ما واحد فيهم ح يموت مفيش ولا واحد فقير ح يمشى ورآه.

ليست هناك تعليقات: